Jeg har tidligere skrevet om hvorfor det er vigtigt at vælge et netværk med komplimenterende brancher og jeg har for nylig selv været initiativtager til at danne et såkaldt power team i min netværksgruppe. Processen i etableringen af sådan et team synes jeg er meget interessant, og måske du kan få inspiration af de erfaringer vi får under vejs.

I sidste uge havde jeg indkaldt syv personer som jeg kender fra min netværksgruppe til møde. Min lighed med dem var ikke typiske komplimenterende brancher, men de arbejder med samme målgruppe som mig, og derfor mener jeg der kan være grundlag for et stærkere samarbejde.

Formålet med vores første møde var dels at få en fælles forståelse for hvad fordelen ved et sådan power team er, og dels finde ud af hvordan vores fremtidig struktur skulle være. Medlemmer, møder osv. Vi havde afsat en time og dagsorden var således:

  1. Intro til power team
  2. Drøftelse: Mangler vi nogen i vores power team?
  3. Drøftelse: Hvordan kan vi træner vi hinanden?

Under punkt et fortalte jeg i korte træk om ideen med et netværks power team.

Under punkt to tog vi en god dialog omkring hvad vores mål med vores netværksarbejde er. Dels hvor mange kunder og dels hvor meget omsætning vi ønskede via netværk. Det mente jeg var vigtigt for også at forstå hvilke kompetencer vi mangler i vores team.

Under punkt tre debatterede vi hvad vi manglede fra hinanden, for at kunne henvise forretningsmuligheder og kunder til hinanden. Og her blev det rigtig interessant.

Vi fandt ud af, at selvom vi kendte hinanden rimelig godt og havde holdt uddybende 1-til-1 møder med hinanden, var vi stadig ikke 100% skarpe på alles arbejdsområder.

Da tiden var fremskreden, tog vi en hurtig beslutning om at udarbejde et kompetenceark, som skulle medbringes til næste møde. En af teamets medlemmer fik til opgave at udarbejde en skabelon, og den er kommet til at se således ud:

  • Faglige spidskompetencer
  • Personlige kompetencer
  • Hovedprodukter
  • Branchespecialer
  • Fokus kundegrupper
  • Relevant praktisk erfaring
  • LinkedIn profil
  • Antal kunder
  • Andre relevante netværk
  • Samarbejdspartnere

Værktøjer for hvis skyld?

Hvis jeg vil lære hvordan jeg skal henvise nye kunder og forretningsmuligheder til en anden virksomhed, er mange af   ovenstående oplysninger det jeg skal vide om virksomheden. Jeg vil selvfølgelig gerne vide noget mere, men det er et godt grundlag.

Men efter mødet har jeg haft dialog med nogle af teamets medlemmer omkring kompetencearket som vendte mit syn på det. Dialogen udspringer i at vi i min netværksgruppes koncept, allerede har udfyldt tilsvarende skemaer som burde være fyldestgørende og de individuelle 1-til-1 møder som vi alle holder med hinanden burde klæde os rigeligt på.

Så efter mødet var jeg faktisk ikke overbevist om jeg kunne bruge kompetencearket som værktøj og overvejede faktisk at lade være med at lave det.

For at komme til pointen tager vi lige et spring over i den gastronomiske verden.

Uanset hvor på jorden du er, bruger man i køkkenet værktøjer og redskaber til at opvarme, opbevare og bearbejde fødevarerne. Værktøjerne opfylder samme funktion i køkkenet, men kan varigere i udseendet afhængigt af hvor man er i verden. F.eks. er en traditionel kokkekniv i Japan ikke er magen til en traditionel kokkekniv i Frankrig. Den japanske har en høj klinge og ligner måske lidt en kødøkse, mens den franske har en smallere og længere klinge. Men som sagt, selvom værktøjet ser forskelligt ud opfylder de samme funktion i køkkenet.

På samme måde er det med networking. Folk networker forskelligt. Det der virker for mig, virker nødvendigvis ikke for dig. Og hvis jeg skal henvise en kunde til dig vil jeg fremhæve ting, som ikke nødvendigvis er det samme som andre networkere vil fremhæve i en lignende situation.

Det er mit eget ansvar at mit netværk kan henvise forretningsmuligheder til mig og mit eget ansvar hvis de skal hjælpe mig med at opnå mine mål. Det betyder også at jeg skal dem med at udarbejde de værktøjer de har behov for. Og omvendt er det også mit ansvar at fortælle hvad jeg har brug for at vide, for at kunne henvise forretninger til dem.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.3/6 (3 votes cast)
Hvad har en japansk og en fransk kokkekniv med network at gøre?, 4.3 out of 6 based on 3 ratings

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *