Jeg ser ofte diskussioner og debatter på nettet som handler om nu organiseret forretningsnetværk virker eller ej. Bølgerne går højt for det er ikke alle der har lige stor succes med netværk. Set med mine øjne er det helt normalt.

I det forretningsnetværk jeg har siddet i siden 2008 har vi stort set altid haft en fordeling hvor 1/3 får rigtig meget ud af det, 1/3 får en moderat meromsætning ud af det og den sidste 1/3 for ingen ting ud af det. Det er dit eget valg hvilken tredjedel du vil tilhøre.

Overordnet set er der kun et element der får en organiseret netværksgruppe til at virke og det er menneskerne i den. Det interessante er så hvilken type mennesker du skal lede efter.

Det vigtigste er at menneskerne i netværksgruppen har disse tre basale netværksfærdigheder:

  • De spørger hvordan de kan hjælpe dig, før de beder dig om hjælp.
  • De hjælper dig med ny viden, f.eks. sender dig nyhedsartikler inden for dit forretningsområde, som kan hjælpe dig og din forretning.
  • De viser at de vil bruge tid på at opbygge en professionel relation med dig, så de kan lære hvordan de skal henvise forretningsmuligheder til dig.

Hvis du træder ind i en eksisterende netværksgruppe, skal du være opmærksom på at hovedparten i gruppen selvfølgelig skal have disse indstillinger. Det er ikke til at tage fejl af når du møder den slags mennesker. De vil oprigtigt være interesseret i din virksomhed og stille dig mange hv-spørgsmål.

Et andet vigtig punkt er, om netværksgruppen har adgang til de forretningsmuligheder som du gerne vil have fat i. Kig på den type opgaver du gerne vil lave og find ud af hvilke brancher som støtter op omkring denne type opgave. Heldigvis kan du jo selv præge den netværksgruppe du træder ind i, så sørg for at fortælle dine netværkskollegaer hvilke brancher der er vigtige for dig.

Et forenklet eksempel kunne være en byggesag hvor et hus skal rives ned og et nyt skal bygges op. Her skal der bruges nedrivning, entreprenør, murer, tømrer, elektriker og maler. Så er du tømrer er det meget vigtigt at nedrivning, entreprenør, murer, elektriker og maler er repræsenteret i netværksgruppen.

Men det behøver faktisk ikke være komplimenterende brancher. Det kan også være situationer eller emner som definerer hvilke brancher der er vigtige for dig. Her kan jeg bruge mig selv som eksempel. I min virksomhed, hjælper jeg nemlig mine kunder med SEO, så de kan øge deres omsætning og tjene flere penge. En dygtig bankrådgiver eller revisor er interesseret i at deres kunder tjener flere penge. Så når min netværksgruppes bankmand og revisor har tillid til jeg kan hjælpe deres kunder, har de også nemt ved at henvise forretningsmuligheder til mig.

Det du skal gøre er at finde ud af hvad det er dit produkt egentlig giver kunden. Er du i tvivl, så skriv en kommentar herunder med hvad du laver, så skal jeg hjælpe dig på vej, med at finde de brancher som kan øge dine forretningsmuligheder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.2/6 (5 votes cast)
Sådan vælger du det rigtige forretningsnetværk, 4.2 out of 6 based on 5 ratings

Join the Conversation

1 Comment

  1. Hej,

    Jeg arbejder, som du kan se, primært med video. Derudover også med alle andre medier som foto, tekst mm.
    Hvilke brancher mener du kan øge mine forretningsmuligheder?
    På forhånd tak.
    Daniel

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *