På Facebook spurgte Anne-Lene Kofoed fra ALK Connection om mit input til hvordan networking og blogindlæg kan gå hånd i hånd. Det åbenlyse i blogging er at du kan fremhæve dine egen kompetencer over for dit netværk. Men sådan vil jeg ikke gribe emnet an. I stedet vil jeg fortælle hvordan blogging kan bidrage til dit netværk.

Jeg har tidligere givet eksempler på hvordan du online nemt og hurtigt kan bidrage til dit netværk. At bruge blogging som bidrag fungerer super godt, fordi du foreviger dit bidrag. Det er rigtig godt givet ud i forhold til den tid du skal investere på at skrive.

Her er tre metoder du kan bruge:

  1. Fremhæv en fra dit netværk
  2. Tilbyd dig som gæsteblogger
  3. Bidrag med kommentarer på andres blogs

Lad mig uddybe dem nærmere her:

 

Fremhæv en fra dit netværk

At fremhæve en anden person på din blog, er en meget stor gestus. Selvfølgelig skal sammenhængen være relevant for dine læsere, men det er sådan set ikke så svært. Mange af dem som kan bidrage til din forretning er typisk nogen som komplimenterer det du arbejder med. Så prøv at kig dit nærmeste netværk igennem og se om der er en du kan fremhæve.

Er I samarbejdspartnere så skriv en artikel om hvorfor I er samarbejdspartnere, hvilke projekter I har samarbejdet på  og hvorfor er det du kan stå inde for denne person.

Du kan f.eks. også skrive om en du finder inspirerende, og du dermed gerne vil dele med dine læsere. Men igen husk det skal være relavant i forhold til dine læsere. Et godt eksempel på det, er da Cammilla Rysgaard skrev om Carina Heckscher og jeg selv her. Jeg er stadig meget smigret over det fine selskab og sammenhængen.

 

Tilbyd dig som gæsteblogger

Når du gæsteblogger betyder det at du skriver et blogindlæg til en andens blog. Det kan være en personlig blog såvel som en corporate blog.

For at gæsteblogge, skal du bidrage med noget relevant til den andens blogs læsere. Er du virksomhedscoach så giver det altså ikke meget mening at skrive en artikel om at lederudvikling til en blog der handler om indretning. Her er du nød til at tænke kreativt. I stedet kunne du skrive noget om hvordan man får bygget sin hjemmearbejdsplads, så man kan være mest muligt produktiv.

En god approach er at tage kontakt til den persons blog du gerne vil skrive til og spørge om der er en interesse. Er der en interesse, så stik personen en mulig overskrift, samt en 2-3 linjer om hvad indlægget vil handle om. Inden du går i gang med at skrive, så afklar forventninger om længde på indlægget og eventuelt billedmateriale.

Disse metoder brugte jeg da jeg fik bragt et gæsteindlæg hos Lise Halskov fra Projektledelsen.dk. Hun hjælper alt for travle professionelle med at planlægge deres tid og projekter, så de får mere tid. Jeg greb temaet travlhed, og skrev en lille artikel om konsekvensen ved have for travlt til at netværke.

Og gode gæste indlæg er win-win-win. Første win er at den anden part får udgivet en god artikel, uden at gøre ret meget. Andet win er den anden parts læsere, så får nogle nye og lidt måske anderledes vinkler på emnet. Og tredje win er din eksponering. Med et gæsteblog indlæg vil du kunne få et link tilbage til din egen blog eller hjemmeside, hvilket er godt for din søgemaskineoptimering.

 

Bidrag med kommentarer

Jeg har desværre mødt flere som er lidt nervøse for at kommentere på andre folks blogs. Det virker lidt skræmmende at det man skriver kommer jo til at stå der i al evighed, til åbent skue for andre. Men det er sgu ikke meget anderledes end det er på sociale medier som f.eks. Facebook eller LinkedIn.

Men betydningen af en kommentar på bloggen er bare meget mere værd, end den er på personens Facebook væg. For på Facebook er kommentaren hurtig væk i strømmen og så mister den sin værdi.

På bloggen forbliver den. Den beholder værdien og bringer et ekstra element til den oprindelige artikel. En god kommentar kan få andre til at kommentere, og det er jo i mange tilfælde derfor vi blogger – at skabe interaktion med vores læsere.

Det du skriver som kommenter, skal selvfølgelig bidrage og skabe værdi. Dvs. en kommentar som ”god artikel” bidrager ikke til særlig meget. Så uddyb hvorfor, kom med din vinkel, et uddybende eksempel, stil et spørgsmål, eller henvis til en som har behandlet samme emne, men med modsatte fortegn. Gør det du kan gøre for at give artiklen ekstra værdi.

Lad dog være med at gå ind og kommenter på samtlige artikler som personen har skrevet. Så bliver det stalker-agtigt og tro mig, det giver den stik modsatte effekt.

Når du kommentere skal du angive din mailadresse. Den kun bruges så ejeren af bloggen kan verificere kommentaren samt til brug for din Gravatar. En Gravatar det lille profilbillede som vises ud for den person som har kommenteret på artiklen. Førnævnte Lise Halskov har lavet en video om hvordan du opsætter en Gravatar, og den kan du se her:

YouTube-forhåndsvisningsbillede

På langt de fleste blogs kan du også angive din webadresse i et separat felt. Det er vigtigt at du udfylder dette felt, for så bliver dit navn til et link til din hjemmeside, og andre kan klikke sig over og se hvem du er, og dermed udvider du dit netværk.

Smid meget gerne en kommentar herunder, hvis du har andre ideer til hvordan vi kan blogge og networke hånd i hånd.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.3/6 (3 votes cast)
Hvordan kan blogging og networking gå hånd i hånd?, 4.3 out of 6 based on 3 ratings

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *