For nylig skrev jeg et gæsteindlæg på Lise Halskovs blog Projektledelsen om at have for travlt til at netværke. En opfølger på det indlæg kunne passende være nogle, små ting du kan gøre for dit netværk og som ikke kræver den store tid. Så det kommer her.

“Succes er intet andet end nogle få enkle discipliner, der praktiseres hver dag” – Jim Rohn

  1. Markedsfør én du kender via en status opdatering på sociale medier. En statusupdate jeg havde succes med lød således:
    Jeg har lige set en god virksomhedspræsentation fra en tømrer i mit netværk. Hvis du kender nogen der skal have sat gipsvægge op, lagt gulve eller udskiftet vinduer, så giv mig et kald. Så laver jeg gerne en forbindelse.
  2. Tilbyd at åbne en dør for en i dit netværk, til en af dine kontakter på LinkedIn. F.eks. skrev jeg følgende til en revisor i min netværksgruppe:
    Hej Rene. Du har givet mig mange forretningsmuligheder og jeg står i underskud til dig. Det vil jeg arbejde på. Tag et kig på mine forbindelser på LinkedIn, og meld gerne tilbage med hvem der kunne være interessante for dig at snakke med.
  3. I stil med punkt et kan du promovere en stærk netværksrelation eller strategisk samarbejdspartner i din e-mail signatur. I min e-mail signatur har jeg f.eks. haft følgende stående:
    Skal I bruge sommerens fodbold EM i jeres markedsføring, så lad mig introducere dig for Jan fra Sport Direct, som har et stort udvalg af relevante fodbold rekvisitter til events og anden markedsføring.
    Lad den kører i en måneds tid, og så skift den ud med en ny i dit netværk.

Ovenstående punkter tager ikke meget mere end 3-5 minutter at lave, men kan betyde at du kan forbinde dit netværk til nye og højt relevante kunder.

Har du nogle ting du kan anbefale, så smid en kommentar herunder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/6 (7 votes cast)
3 hurtige ting, du kan gøre for dit netværk, 4.5 out of 6 based on 7 ratings

Join the Conversation

4 Comments

  1. Det er stof til eftertanke for ja selvfølgelig er det da en super god måde at gøre noget rigtig godt for en i sit netværk.

    Personligt så afholder jeg nogle gratis rådgivermøder for iværksættere. De kan komme og få en times tid samtale hvor vi taler om hvad der er af vigtige ting at huske som iværksætter og ikke mindst svarer jeg på alle de spørgsmål de måtte have med. Disse møder bruger jeg også til at promovere mit netværk. Jeg henviser med glæde til konkrete folk i mit netvæk som kan hjælpe dem. Det er faktisk en vin vin for iværksætteren er glad for at få noget konkret og mine netværksvenner får forretning og ja når man giver noget kommer det igen. Jeg har fået rigtig mange kunder retur på denne konto. Både iværksætteren der sætter pris på at få en gratis vejledning og derfor ofte vælger mig til at lave sit regnskab eller være supporter til dem eller mine netværksvenner der af taknemmelighed også henviser til mig.

    1. Tak for din kommentar, Tanja. Apropos travlhed kommer mit svar først nu 🙂

      Jeg oplever at rigtig mange har svært ved at afsætte hele og halve timer til møder og samtaler. Der er ingen tvivl om, at hvis man skal bygge en relation op, så kræver det noget mere end at man bare har mødt hinanden til et netværks arrangement. Mine tips herover er til når man har bygget relationen – og brugt den tid det kræver.

  2. Mit modspørgsmål til folk der bruger denne undskyldning for ikke at netværke er: Har du tid til at lade være?

    Det viser sig stort set altid når jeg coacher ledere, at det handler om prioritering og manglende fokus/motivation. Næsten altid på grund af gamle hæmmende overbevisninger, som vi så får givet et service eftersyn 🙂 tro mig dem kunne jeg skrive en hel bog om

    Er helt enig i at en god måde at netværke på er at profilere andre. Hvis man har en hjemmeside eller en side på Facebook, kan man feks skabe god synergi ved at aftale med relevante samarbejdspartnere, at man nævner hinanden. Det er super god service overfor interessenterne/følgerne. Personligt holder jeg meget af ambassadør tankegangen. At andre anbefaler en. Indenfor min branche er det bare det der virker. Troværdige testemonials fra folk man kender og har tillid til, der har gode erfaringer/resultater man gerne vil opnå.

    Det gælder for os både for klienter indenfor ledelsesrådgivning og business coaching, men også for kunder indenfor oliebranchen, hvor vi udlejer konsulenter. Det er nøjagtig de samme mekanismer der gør sig gældende. Så vi kalder os en netværksvirksomhed, der bygger på alliancer og jeg er inkarneret networker. Det kan du også vælge at blive. Og tro mig det giver sig mangefold tilbage. Og lur mig om ikke det også virker i din branche

    1. Præcis. Værd at have i mente er, at jo mere specialist man er, jo nemmere er det at profilere sine samarbejdspartnere i komplimenterende brancher.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *