Jeg har købt tusindevis af vistkort de sidste 3 år som professionel networker, og 95% af dem er garanteret endt i en skraldespand eller i en uoverskuelig bunke hvor det aldrig vil blive fundet igen. Alligevel er visitkortet mit vigtigste redskab som netværker.

I dette indlæg vil jeg forklare hvad der er et godt visitkort og hvordan jeg bruger visitkortet.

Hvad er et godt visitkort

Jeg er selv uddannet grafikker og har lavet hundredvis af visitkort i sin tid. Dengang havde jeg en helt klar mening om hvad der var hot og hvad der var not. Men nu – mange år efter –  har jeg endelig fundet ud af hvad et godt visitkort egentligt er.

Et godt visitkort skal først og fremmest indeholde de vigtigste oplysninger om dig:

  • Dit fulde navn – det giver sig selv.
  • Dit firmanavn eller firma logo. Hvis dit eget navn indgår i dit firmanavn, f.eks. Jens Hansens VVS, så kan du selvfølgelig nøjes med at skrive firmanavnet. Vil du have en portion humor med på kortet, så kan du under firmanavnet skrive “Him self” 🙂
    Humor kan være en god icebreaker – men er det for meget kan du også blive opfattet som useriøs.
  • Direkte telefonnummer og/eller mobil. Der er nogen der argumentere for at fjerne dette, for så ringer kunderne jo og forstyrer. Øhh ja… Vær glad for kunderne ringer til dig. Er du optaget så smid voicemail på.
  • Din e-mail. På mit eget kort havde jeg i sin tid både firmaets hovedmail og min egen personlige mail. Det var faktisk ikke så smart for hovedmailen var en fælles mail firmaet, men da den stod på mit visitkort, var der flere som skrev på hovedmailen. Du skal huske på at visitkortet repræsenterer dig mere end det repræsenterer firmaet.
  • Adresse. Selvom du arbejder fra privatadressen og synes signalværdien kan virke uprofessionel, så er det mest optimale, at have den på visitkortet. Er adressen ikke med, vil folk alligevel tænke, at du arbejder fra hjemmeadressen.
  • Unique Selling Proposition (USP). Det er en sætning som forklarer hvilken værdi du skaber for dine kunder. Har du arbejdet med min elevatortale skabelon ved du hvad det er.

Derudover synes jeg også du skal få et billede af dig selv på kortet. Når man kommer hjem med 5-10 visitkort kan det være svært at huske hvem der var hvem, men kan man se dit ansigt på kortet, husker man dig med det samme.

Nu ved du hvad der skal stå på det, men det skal jo også designes og trykkes. Jeg har lavet tre kategorier:

  1. Gør det selv løsningen
    Du kan købe en æske færdig perforerede visitkort hos din lokale kontorforsyning, som du selv kan udskrive på din inkjet printer. Det koster dig kun 100 kr og det skulle da også være den absolut eneste fordel. De perforerede kort er ofte flossede i kanten og det giver et sjusket og uprofessionelt indtryk af dig. Blæk fra inkjet printere er ikke vandfast. Bliver det bare en smule fugtigt, det kan f.eks. være regndryp eller kaffe, så er kortet ulæseligt.
    Med mindre du har en smule grafisk sans (og det har de færreste som overvejer færdig perforerede visitkort) vil kortet komme til at se uprofessionelt ud – og det vil du også. I min optik bør du hellere helt undlade at have et visitkort, frem for gør-det-selv visitkortet.
  2. Et fancy utraditionelt visitkort
    Du kan også gå i den helt anden grøft, og betale kassen for at får nogle dygtige og kreative reklamefolk til at udarbejde nogle unikke og meget fancy visitkort, trykt på plastic, lamineret, lakeret eller udstanset som en sjov form. Ja folk vil virke imponeret når de modtager visitkortet, men de utraditionelle visitkort har bestemt nogle ulemper.Er det af plastik eller lamineret visitkort kan man ikke skrive notater på det. Hvorfor det er vigtigt kommer jeg ind på om lidt.Uanset om folk gemmer dit visitkort i en bunke, i en visitkort mappe eller andet form for visitkort arkiv, så passer en utraditionel visitkort form ikke ind i disse arkiver. Jamen så vil man jo lægge det øverst i bunken, øverst i skuffen eller oven på arkivet, så det er mere synligt?Jo, men I så fald er det også det første visitkort man vil blive irriteret over fordi bunken vælter, det ser rodet ud i visitkort mappen og så fremdeles.
    Selvfølgelig findes der gode utraditionelle visitkort men gør det kun hvis det har et formål i forhold til din forretning.
  3. Mit foretrukne visitkort
    Endelig er der den gyldne mellemvej hvor du får et grafisk bureau eller trykkeri til at designe og trykke visitkortet. Det kan være hos din lokale trykker eller online hos f.eks. 350 Gram, Vistaprint eller Lasertryk. Det koster ikke meget mere end 500-1000 kr. at få trykt nogle nydelige professionelle visitkort. Jeg mener det er en nødvendig investering, hvis du vil fremstå som professionel networker.

 

Visitkortet i spil

Sådan så mit visitkort ud anno 2011.

Når du er til netværksmøde eller andre steder hvor du netværker, handler det ikkeom at du skal uddele så mange visitkort som muligt. Dine visitkort er faktisk uvæsentlige. Men hvordan kan det så være mit vigtigeste redskab?

Jo, det handler om at spørge efter andres visitkort først.

Jo her i det første stadie af relationen, handler det om at du skal få personen til at føle sig godt tilpas. Hvis du “pålægger” personen at modtager dit visitkort tager personen automatisk paraderne op. Dvs. når du snakker med en ny person, så bed om hans eller hendes visitkort først. Dit eget visitkort kommer først i spil når  personen spørger efter det.

Spørger du først, vil langt de fleste høfligt spørge efter dit og sker det ikke, kan du f.eks. spørge “Vil mit visitkort være til nytte for dig?”. Men lad det aldrig blive det vigtigeste for dig i samtalen at få afleveret dit visitkort.

Nogle gange sker det at personen ikke har et visitkort med. Her vil nogen sige: “Lad mig få dit – så kan jeg sende dig mine kontakt oplysinger.” Men tag dig ikke til takke med det – sørg alligevel for at få skrevet personens kontaktoplysninger ned. Navn, telefon og e-mail er nok i første omgang. Det er essentielt at det er dig der får kontakt oplysningerne, sådan at det er dig der kan følge op.

Brug bagsiden af kortet til at notere hvad I snakker om. Dels vil du selvfølgelig huske det når du kommer hjem og dels virker du også opmærksom og professionel. Hvis du kan hjælpe personen med nye forretningsforbindelser, så bed gerne om et visitkort mere. Igen viser det din professionelle vinkel som networker.

Og endelig, skal du ikke være bange for du brænder inde med dine nye fine visitkort. Bruger du denne metode skal du nok få uddelt dine visitkort – og bedst af alt, bliver de uddelt til folk som virkeligt ønsker det.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.6/6 (6 votes cast)
Visitkortet er netværkerens vigtigeste værktøj, 4.6 out of 6 based on 6 ratings

Join the Conversation

6 Comments

  1. Super gode tips.

    Især at få USP og billede på visitkortene. Det har jeg ikke på mit nuværende visitkort, men det skal helt sikkert på i fremtiden.

    Hvordan ser dit visitkort ud nu? 🙂

  2. Gode tips til visitkort. Har dog et til som jeg ikke lige har fundet her på siden.

    Hvorfor ikke give noget ekstra værdi. For at folk skal kunne huske dig, eller du kan få folk tættere på dig, kan du give dem nogle tips eller som det ofte bliver kaldt, ekstra værdi.

    Giv dem 12 tips til bedre netværk -> se på siden landing.side.dk

    På siden skal folk så skrive deres email for at få disse 12 tips, men hvis de gerne vil vide mere, så har du dem allerede indenfor og du kan faktisk uden at skulle bruge meget tid kunne sælge eller sælge til deres netværk herigennem.

    Så et visitkort som du har beskrevet, og på bagsiden et let link til en landingsside….

    Et lille tip fra mig 🙂

    Se fx. visitkortet her:

Leave a comment

Skriv et svar til Lars Skjoldby Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *