Nogle mener at networking er et håndværk som kan læres af alle. Andre mener det er en medfødt egenskab. Faktum er at networking bare ikke virker for alle. Kan man gøre noget ved det og skal man gøre noget ved det?

I går læste jeg et engelsk blogindlæg som påstod at networking ikke handler om at finde nye kunder. Bloggeren skrev at networking i stedet handler om at få inspiration og lære andre mennesker at kende.

Grundlæggende set er jeg enig. Som jeg har skrevet i tidligere blogindlæg er der ingen der tager til netværksarrangementer for at købe noget – så hvorfor skulle du finde kunder der?

Det at gå til netværksarrangementer handler heller ikke om nye kunder. Det handler om at bygge relationer til andre, og bliver relationen stærk nok, kan hjælpe dem med at opnå deres mål.  Hjælper du dem med det – vil de også hjælpe dig med at opnå dine mål.

Så ja selve handlingen at netværke handler ikke om at få kunder. Men det er bestemt ikke det samme som at networking ikke handler om at få nye kunder. Selvfølgelig gør det det. Det er drivkraften. Det er incitamentet. Der er da ingen der ville networke hvis ikke det virkede.

Networking er en marketingstrategi. En strategi som i høj grad bygger på den person du er. Netop derfor påstår jeg at networking ikke virker for alle. For interesserer du dig ikke for andre mennesker, og har du ikke lysten til at hjælpe dem med deres mål så får du aldrig networking til at virke.

Det har intet at gøre med om du er en god forretningsmand eller kvinde, om du er dygtig til dit fagområde. Det handler udelukkende om dig som menneske.  For selv den bedste brugtvognssælger ville ikke forfalske en ægte interesse i andre mennesker.

Spørgsmålet er så. Kan networking læres af alle? Skriv en kommentar herunder om hvad du synes og tror.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/6 (5 votes cast)
Networking virker ikke for alle, 4.0 out of 6 based on 5 ratings

Join the Conversation

5 Comments

  1. Jeg tror godt at netværke kan læres. Men der er en kæmpe forskel på hvad den enkelte mener mht at netværke. Mange er i netværk kun for at synliggøre sig selv. Både de fysiske og de online netværk.

    For mig er alle netværk for at blive inspireret og kan jeg hjælpe nogen uden at det går ud i er egen indtjening så hjælper jeg hellere end gerne, og har også pt hjulpet mange, om det er at give tip om forretningsmulighed, en anbefaling, hjælp til jobsøgning, tip og råd både professionelle og personlige så går man ikke forgæves hvis jeg har noget at byde ind med.

    Når man har min indstilling til netværk så er den en spøjs oplevelse at have folk i sit netværk der har et helt andet syn på det at være i netværk…

    Netværk er relationer og relationer er guld værd om de så blot inspirerer, men noget bør man byde ind med, så’ det sagt 😉

    1. 1000 tak for kommentaren Jannie. Og jeg er helt med på hvad du mener.

      For mig er deltagelse i netværk en helt klar marketing strategi, hvor en af elementerne netop handler om at synliggøre mig selv. Men min synlighed er intet værd hvis ikke folk har tillid til mig. Og tillid kan jeg ikke opbygge hvis ikke jeg oprigtigt interesserer mig for at hjælpe andre i mit netværk.

      Men lad mig høre. Hvordan har du det med at hjælpe en person gang på gang uden at få hjælp den anden vej, selvom du ved personen udemærket havde muligheden, hvis bare han eller hun gad?

  2. Jamen det er da nemt for mig at svare på … hvis jeg møder et menneske der ikke gider … ja så gider jeg ærlig talt heller ikke.

    Jeg vil rigtig gerne hjælpe folk og har nogle fantastiske oplevelser med mine gratis rådgivermøder med iværksættere bl.a. Det giver rigtig meget den anden vej. Her taler jeg ikke om penge og kunder men om energi… Der er enormt givende at give og føle det bliver modtaget med glæde.

    Derimod så er det da vildt dræbende at hjælpe folk der ikke gider… bare det at de ikke gider er sløvende i sig selv.

    Jeg går simpelthen konsekvent uden om dovne typer.

  3. Jeg lever selv efter filosofien: Pass it on.

    Har på min vej igennem livet oplevet et væld af begejstrede, kærlige og hjælpsomme mennesker, som har været der for mig. Og noget af alt det, de har givet mig, vil jeg da rigtig gerne have lov til at give tilbage eller give videre til andre, der har brug for hjælp, kontakter eller inspiration.

    Derfor kan det somme tider virke nedslående, når nogle bare tager og beholder de ressourcer, der lægges ud. Men det er et vilkår, som handler om værdier, og som må ses som en del af gamet. Der er altid en risiko ved at handle, og så er det vel bare at være sig risikoerne bevidst.

    Jeg tror stadig på, at det giver mest værdi for mig selv og andre, at jeg deler, hvad jeg kan. Og heldigvis oplever jeg, at rigtig mange gør det samme. De andre, dem der kun tager – ja, de må så danne en klub for sig selv. Det skal nok blive sjovt og hygsomt derovre 😉

  4. Super gode indlæg om relationsmarkedsføring. Min egen konsulent og coachvirksomhed http://www.global-partner.dk og http://www.elsebethfogh.dk bygger netop på disse principper. Vi har aldrig i de 13 år vi har eksisteret lavet kold kanvas dvs ringet eller skrevet til potentielle kunder, for at lave opsøgende salg. Alle kunder og konsulenter kommer via networking også på de sociale medier.

    Mit livssyn og min erfaring siger mig, at du modtager det du giver. Dvs at når jeg deler ud af min erfaring, kontakter, ideer etc så kommer det tilbage igen. Måske i en anden form eller fra en anden kant. Men det er vigtigt at skabe et godt flow i energiudvekslingen. Nogen kalder det god karma.

    Så mit bedste netværksråd er at skabe god karma. Vær åben og interesseret i andre og bidrag hvor du kan, det skal nok komme tilbage. Hold ikke på energien, det skaber blokeringer og stopper strømmen. Og ja jeg tror på det kan læres. Vi kan alle udvikle os og få en god kontakt med egenskaber vi tidligere har fordømt, skjult eller måske fornægtet eller bare ikke har syntes passede til os. Måske du kan genkende sætningen: Jeg er ikke sådan en der…

    I en tidlig alder definerer vi os selv, men kan heldigvis senere beslutte at omdefinere os selv og integrere nye sider af os selv. Dvs få adgang til alle egenskaber når vi har brug for dem. I netværkssammenhæng feks være kommunikerende, lyttende, interesseret, empatisk, kontaktskabende, udadvendt, positiv, optimistisk, visionær, hjælpsom, åben, tillidsvækkende, spontan etc

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *