Uanset om du er selvstændig eller er ansat, har din arbejdsdag har kun et vis antal timer. Skal du bruge tid på netværksmøder, er det et must at du møder op målrettet – ellers vil du gå hjem med en følelse af at din tid var spildt. Men hvordan går man målrettet til netværksmøder?
Du har garanteret et grundlæggende formål eller ønske når du går til netværksmødet. Formålet afhænger ofte af den type netværk du deltager i. Nogle går i netværk for at udvikle sig personligt, nogle for skabe karriere, nogle for at bidrage socialt og andre igen for at skabe nye forretningsforbindelser og få flere kunder. Det er sidstnævnte jeg vil fortælle mere om.
Hvis du har prøvet at sælge dine produkter eller ydelser gennem kold kanvas, ved du der én meget vigtig ting du skal have klar, inden du går i gang med at ringer rundt: Kundeemneliste. Uden kundeemnelisten ved du jo ikke hvem du skal ringe til.
Det samme gør sig gældende når du går til netværksmøder. Du skal vide hvem det er du vil i kontakt med – jo mere detaljeret den er, jo bedre.
Trin 1: Find dine kundeemner
Lav en liste over de 20 kunder du gerne vil have – og det skal selvfølgelig være de kunder du synes er sjovest at arbejde sammen med (du definerer selv hvad sjovest er). Listen skal være helt konkret med navne på virksomheder, brancher, kontaktpersoner og stillinger, fuldstændig som en kanvas ringeliste.
Trin 2: Hvem kender dine nye kunder
Gennemgå hvert kundeemne og skriv hvem de måtte kende og/eller jævnligt snakker med. Er der f.eks. bestemte brancher de arbejder sammen med skriver du dem ned. Har de bestemte leverandører eller samarbejdspartnere skriver du dem ned. Skriv også ned hvem de er kunder hos. Jo mere konkret jo bedre. Brug evt. LinkedIn til at spore en vej til dem.
Trin 3: Mød dem der kender dine kunder
Gå nu til netværksmødet med det formål at få kontakt til personerne du fandt i trin 2. Du skal ikke ud og sælge dine produkter til dem, men du skal fortælle værdien af dem og sammenkæde dem med case stories fra opgaver du har løst fra tilsvarende kunder, som dem du ønsker kontakt til nu.
Trin 4: Følg op og opbyg tillid
Hvis det er første gang du møder dem du snakker med, skal du ikke forvente de åbner døre til dig endnu. Det tager tid og kræver tillid, og den skal du først opbygge. Derfor skal du efter netværksmødet sørge for at følge op på dem du har mødt. I første omgang skal det bare være en venlig opfølgning ala:
”Det var interessant at møde dig ved mødet i mandags. Hvis der er noget jeg kan gøre for at åbne mit netværket til dig, så sig endelig til. Jeg giver gerne en kop kaffe”
Så hvis du går til netværksmøder for at få flere kunder, så skal dit mål være at få en kop kaffe med den eller de person der kan åbne dørene for dig. Og hvordan du får dem til det, kommer jeg ind på en anden dag.
Gå målrettet til netværksmøder,