5 fejl du ikke må lave i dine elevatortale

Jeg går til netværksmøder minimum en gang om ugen og hører rigtig mange både gode elevatortaler men i lige så høj grad også dårlige elevatortaler. De værste er så kedelige og ligegyldige, at de ryger ind af det ene øre og ud af det andet. Jeg har noteret mig fem af de største fejl man laver i sin elevatortale.

  1. “Dimser A/S startede i nitten-hundrede-grønlangkål…”. I en elevatortale har du kun 30-60 sekunder til at fortælle hvad din virksomhed løser af problemer. Om du så var den virksomhed som for 50 år siden opfandt den første dims – er det komplet ligegyldigt. En elevatortale er ikke en historietime – du skal fortælle, hvilket problem du løser her og nu.
  2. “Helt Elektrisk I/S er autoriseret El installatør …”. Du vil gerne ose af kvalitet og derfor fortæller du, at du er autoriseret håndværker eller certificeret i dit og dat. Informationen er vigtig på sigt – men irrelevant i din elevatortale.  Fokuserer du i stedet på hvilken værdi du skaber for dine kunder, vil man tage for givet, at du er hr. Kvalitet i egen høje person.
  3. “Jørgens Dingenoter ApS blev stiftet af min farfar Jørgen”. Det er dig man skal handle med ikke din farfar! Derfor er det ligegyldigt hvem der har stiftet virksomheden.
  4. “Vi sælger et SEO CMS med indbygget ecommerce, hvor du både kan integrere dit CRM og ERP…” Vi er ikke specialister i dit fag. Bruger du forkortelser og fagsprog i din elevatortale, taber du omgående alle. I stedet skal elevatortalen være så simpel, at en 10-årig kan forstå den.
  5. Du taler lavt. Det er en klassisk fejl, specielt hvis man skal tale for mange mennesker, men det er (selvfølgelig) altafgørende, at folk kan høre dig. Skal du tale til mange mennesker, så prøv at tale til den bageste i lokalet.

Din elevatortale skal handler om, hvilken værdi du skaber eller hvilket problem du løser for dine kunder.  Det er elevatortalen der skal gøre dig interessant – og gør den det, får man lyst til at snakke med dig igen. Og her kan du så uddybe med virksomhedens historie, om autorisationer osv.  Du kan endda komme af sted med nogle forkortelser og fagsprog, for der er nu tid til at uddybe hvad det betyder.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.6/6 (5 votes cast)
5 fejl du ikke må lave i dine elevatortale, 4.6 out of 6 based on 5 ratings

Join the Conversation

7 Comments

  1. Tak for en god artikel, og ikke mindst gode råd.. Tidspunkt for udgivelse af din artikel kunne vel ikke være meget mere velvalgt, for mit vedkommende..;-)
    Meget apropos skal jeg selv i den kommende uge, holde en “elevatortale” for min virksomhed, og jeg vil helt sikkert huske dine råd. For det er da bestemt faldgruber man sagtens kunne falde i.

    vh/ Ulrik

  2. Hej Ulrik
    På engelsk kalder man det også for en benefit statement, hvilket er mere sigende end elevatortale – i hvert fald når man skal forfatte en sådan tale. 🙂
    Sørg for at holde fokus på dine fordele, den værdi du skaber eller det problem du løser.

    Jeg skal nok lave en artikel om det på et senere tidspunkt, om hvordan man kan gribe det an.

    Mvh
    Lars Skjoldby

  3. Rigtig godt skrevet! – Er selv aktiv i flere netværk, og du har helt ret i det du skriver – Kan du prøve at komme med din “elevatortale” eller give et eksempel på en tale, der spiller rigtig godt?

  4. Hej Allan
    Tak for din kommentar.

    Jeg selv bruger nogle forskellige afhængigt af sammenhængen. Hvis jeg bliver spurgt “Hvad laver du?”, så svarer jeg:

    “Jeg hjælper medarbejderne i mindre virksomheder med at være produktive når de ikke er på deres kontor. Det gør medarbejderen både fleksibel og effektiv når han er på kundebesøg eller tager en hjemmearbejdsdag.”

    Ovenstående siger intet om at jeg laver noget med IT – og det er meningen. For den jeg snakker med vil med stor sandsynlighed svare “Interessant… Hvordan det?”. Og så kan jeg gå mere i dybden:

    “Via internettet kan medarbejderen arbejde med deres e-mails og dokumenter nøjagtig som på kontoret. Det er rigtig smart hvis en sælgeren skal afslutte en handel hos kunden…. eller man får et afbud på en e-mail, mens man befinder sig på landevejen…. ” osv.

    Jeg har selv spildt meget tid på netværksmøder, da jeg troede man skulle sælge på et netværksmøde. Men man skal huske på, at der er en promille sandsynlighed for, at den du står overfor har behov for præcist dit produkt.

    Så vi skal ikke sælge noget til dem – vi skal skabe en interesse og fortælle hvilke behov det løser.

    Er det en præsentationsrunde til et netværksmøde, griber jeg det helt anderledes og mere målrettet an.

    I et senere blog indlæg vil jeg komme med nogle forslag til hvordan man kan bygge forskellige elevatortaler op. Så stay tuned 🙂

    Mvh
    Lars

  5. Hej Lars,

    tusind tak for at sætte min hjerne igang igen – det er skønt.
    Der er rigtig mange fif jeg vil sætte mig bag øret, og bruge – for om det er netværksmøder eller jobsamtaler eller frokosten med fremmede mennesker, så kommer spørgsmålet jo på et tidspunkt.

    Så – tak for tips og ideer.

    Mvh.
    Alice Nielsen

  6. Hej Lars

    Jep jep jep, super relevant indlæg om elevatortale!
    Jeg er også medlem af flere netværksgrupper og finder det meget nyttigt.

    Jeg finder også tankegangen meget aktuel ifht. jobsøgning og har på opfordring fra mine bloglæsere skrevet et par indlæg på min blog dels ifht. den skriftlige ansøgning, dels ifht. jobsamtalen. I forbindelse med ansøgningen anbefaler jeg bl.a. at sætte fokus på at kommunikere, hvilke problemer man kan løse, eller hvilken værdi, man skaber for virksomheden.

    Blogindæggene hedder : Jobsøgningstip #1 og Jobsøgningstip #2.

    Hvis man skriver sig op til mit nyhedsbrev, får man som gratis gave 5 gyldne tips til at undgå de 5 værste fejl i personlig dialog.

    Håber, det kan være til gavn for jer, der læser med her.

    KH
    Helle

Leave a comment

Skriv et svar til Uffe Kirkegaard Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *